اخبار و مصاحبه
شماره : 34178
۱۱:۴ ۱۳۸۹/۴/۷
گزارش کامل اولین جلسه شورای راهبردی همایش ملی چشم ‏انداز دانش سیاسی در ایران

اولین جلسه شورای راهبردی همایش ملی "چشم انداز دانش سیاسی در ایران" با حضور اعضای موقت شورای راهبردی این همایش برگزار شد.

 اولین جلسه شورای راهبردی همایش ملی "چشم انداز دانش سیاسی در ایران" با حضور اعضای موقت شورای راهبردی این همایش برگزار شد.

 

 
به گزارش خبرنگار ایسکا، در اولین جلسه شورای راهبردی همایش ملی "چشم انداز دانش سیاسی در ایران" که قرار است در سال 1390 از سوی "پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی" پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و با مشارکت سایر مراکز علمی و دانشگاهی کشور برگزار شود، آقایان دکتر «نجف لک زایی» رییس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی، دکتر «علیرضا صدرا» دبیر علمی همایش، دکتر نبوی نماینده پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی تهران (وابسته به وزارت علوم)، دکتر «منوچهر محمدی» عضو شورای انقلاب فرهنگی و مسئول کرسی نظریه پردازی، دکتر «محسن خلیجی» عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و نماینده پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و «رضا عیسی نیا» دبیر دبیرخانه همایش حضور داشتند.
 
 در آغاز این جلسه، دکتر «علیرضا صدرا» گفت: وظیفه شورای راهبردی همایش، مطرح کردن بیش از پیش "علم سیاست" می باشد و بر ما لازم است که دیگران را به این باور برسانیم که علوم سیاسی برای توسعه مملکت مهم است. 
 
 در ادامه این جلسه، دکتر «منوچهر محمدی»، عضو شورای انقلاب فرهنگی گفت: از پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی در جهت پیشگام شدن در حل معضلی که متأسفانه پس از گذشت 30 سال از پیروزی انقلاب وجود دارد تشکر می کنم. انشاءالله این حرکت با همکاری سایر نهادها موفق شود.
 
 وی افزود: صحبت بنده این است که انقلاب اسلامی خیلی تحول ایجاد کرد اما مهمترین آن نشان دادن ناکارآمدی علم سیاست در غرب و در حقیقت لگد زدن به مبانی علم سیاست سکولار غرب بود؛ چون تمام تئوری های غرب را به چالش کشید که آنها توان تحلیل قضایا و حوادث رخ داده اجتماع ما را ندارند و این نشانگر ناتوانی آن تئوری ها است.
 
 دکتر محمدی ادامه داد: چیزی به عنوان انقلاب فرهنگی مطرح شد ولی چیزی که از درون آن بیرون نیامد انقلاب فرهنگی بود و تنها بهانه ای شد برای بیرون کردن گروهک ها. اساتید دانشگاها متدین و حزب اللهی اند ولی اسیر همان تفکر غرب در حوزه مباحث علمی هستند، اما هنوز دیر نشده و باید به آن بپردازیم و اولین شرط این کار احساس نیاز است و شرط دوم، باور داشتن به این که می توانیم؛ اما متاسفانه در حوزه علوم انسانی این باور بوجود نیامده و یک نوع احساس خود کم بینی در جامعه ما و بین اساتید وجود دارد و فقط به تولیدات غرب بسنده می کنند. لذا عالمان سیاسی ما نه تنها به سوی آینده حرکت نمی کنند بلکه برای حال هم نیستند و در عوض برای دوران گذشته زیست می کنند و یا در سنت و مدرنیته گیر کرده اند.
 
 عضو شورای انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: به نظر من این حرکتی که پژوهشکده شروع کرده است اولاً حرکتی مبارک است و برای اساتید و نهادهای علمی یک واجب عینی است که به این موضوع بپردازند. منتها اول باید درد را بشناسیم تا بتوانیم درمانش کنیم. بنابراین باید بدانیم که دوران علم سکولار نه تنها برای ایران بلکه برای کل جهان به پایان رسیده است و این جزء وظایف ماست و منابع غنی اسلام را هم داریم که با تکیه بر قرآن می توان مباحث سیاسی را طراحی کرد.
 
 به گزارش خبرنگار ایسکا، وی افزود: برای این کار وظایفی بر عهده ما است از جمله اینکه حوزه مطالعات سیاسی را باید تعریف کنیم. مثلاً در غرب گفتند که حوزه مطالعاتی ما این دنیا است آن هم فقط مادیات است. وظیفه دیگر ما عدم تفکیک بین علم و ایدئولوژی است؛ تفکیکی که آنها بین علم و ایدئولوژی قائل شدند و ما نمی شویم. از دیگر وظایف ما به چالش کشیدن نظرات غرب بر اساس دیدگاه توحیدی اسلام است. همچنین مفهوم سازی از وظایف ما است، چون از عوامل مهم نفوذ و قدرت علم سیاست در غرب مفهوم سازی است ولذا ما نیز باید مفهوم سازی کرده و آن را صادر کنیم. نظریه پردازی و نوآوری نیز دو وظیفه دیگر ما را شامل می شود.
 
 دکتر محمدی گفت: لذا این همایش اگر با کنفرانس ها و میزگردهای متعددی همراه نباشد چیزی از دل آن بیرون نمی آید ولی باید بین کسانی که دغدغه و احساس نیاز در این زمینه می کنند هم اندیشی صورت گیرد و بنده با توجه به مسئولیت هایی که در مؤسسه امام خمینی(ره) و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و همچنین در کرسی های نظریه پردازی دارم احساس تکلیف جدی دارم و در خدمت شما هستیم و در تأمین مالی هم مشکلی نداریم و فکر می کنم وزارت علوم هم آماده است و می توانیم این تولیدات را به عنوان سرفصل ها در وزارت علوم مطرح کنیم.
 
 در بخش دیگری از این جلسه، دکتر «محسن خلیجی» نماینده پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: راه هایی که دکتر محمدی گفتند، هرچند پر از مشکلات است، ولی باید این راه ها را طی کرد و من مثل دکتر محمدی خیلی خوشبین نیستم، هرچند بدبین نیز نیستم. من جامعه شناسی سیاسی تدریس می کنم ولی یک منبع اسلامی در این حوزه پیدا نکردم ولی کتابی از «ابن ارزق» پیدا کرده و ترجمه کردم که می تواند برای دروس اسلامی مفید باشد.
 
 وی با بیان مصاحبه خود با «روژه گارودی» در سال 1371 گفت: ایشان مشکل را عدم ترجمه و انتقال توحید به دنیای غرب دانست؛ لذا من مدعی هستم که ما یک ادبیات بسیار گسترده ای در این زمینه داریم و آن چیزی را که داریم باید پالایش و پردازش کنیم.
 
 دکتر خلیجی در همین راستا افزود: یکی از کارهای ما احیای آثار ـ کارشناسایی کتب و ترجمه و شناساندن ادبیات موجود در جهان اسلام و در دسترس قرار دادن آن برای دانشجویان ـ است.
 
 وی در تبیین علت عدم احساس نیاز و علت خود کم بینی گفت: ما می دانیم چه چیزی را نمی خواهیم، ولی نمی دانیم چه چیزی می خواهیم.
 
 عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با انتقاد از عدم قوانین شفاف و سخت گیرانه در مورد ترجمه کتاب در ایران افزود: به نظر می رسد برخی از نویسندگان بدون اینکه دچار اذیت و آزار و یا حبس شوند به راحتی می توانند حرف خودشان را بزنند و به همین دلیل، کتاب های خودشان را به زبان فارسی نمی نویسند. نتیجه حرف این است بحث سیاسی بخشی از آن مربوط به سیاست مداران است آنهای که نزدیک به قاعده هرم هستند آنها باید کمک کنند تا حرف زده شود و از فرمالیست حرف زدن بیاییم بیرون پس احساس نیاز می کنیم ولی ملاحظه کاری باعث می شود که ما عقب بمانیم و این دیگر دست ما نیست این دست افراد دیگری است که دبیرخانه باید ضمن دعوت آنها باید به آنها بگوید که چنین مسائلی هست و راه برون رفت از آن هم این است .باید فضا طوری باشد که بتوانیم در مقابل فلان استاد حرفمان را بزنیم تا دانشجو را به طرف خودمان بکشیم.
 
 وی با مفید دانستن این همایش ها پیشنهاد کرد که گروه های پنج یا شش نفره تشکیل شده و افراد و صاحبنظران حرف های خود را در آنجا صراحتا مطرح کنند.
 
 در ادامه این جلسه، دکتر صدرا گفت: درباره مطالبی که آقایان درباره احیای آثار اسلامی گفتند، این نکته قابل تذکر است که احیای آثار در همین پژوهشگاه یا جاهای دیگر انجام شده است ولی اینها نمود ندارد که این همایش می تواند در این زمینه مؤثر باشد.
 
 وی با بیان اینکه در سال جاری پیش همایش هایی در این راستا برگزار خواهیم کرد، افزود: باید تشکیل حلقه های علمی و همچنین ترجمه، نقد و احیاء آن دسته از آثار غربی را که بدون مشکل هستند در دستور کار همایش قرار دهیم.
 
 به گزارش خبرنگار ایسکا، در بخش دیگری از جلسه، دکتر نبوی نماینده پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی ضمن بیان آمادگی این پژوهشکده جهت اجرای برنامه های همایش گفت: در صورت مشخص کردن موضوعات، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی آمادگی دارد تا مقاله های گوناگونی تهیه کرده و آن را به صورت یک جلد کتاب منتشر نماید.
 
 در پایان جلسه شورای راهبردی همایش ملی "چشم انداز دانش سیاسی در ایران"، دکتر «نجف لک زایی» دبیر این همایش گفت: با توجه به بحث های مطرح شده، لازم است کار همایش را مصمم تر و با دلسوزی بیشتر پیگیری نماییم و در این راه باید از کارهای تبلیغاتی اجتناب ورزیم.
 
 وی ضمن استقبال از همکاری همه دانشگاها و مراکز علمی و پژوهشی گفت: خوشبختانه مشکلات ساختاری ما با ایجاد پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مرتفع شده است.
 
 دکتر لک زایی درباره میراث سیاسی اسلامی گفت: تاکنون 300 اثر علمی را در جهان اسلام شناسایی کرده ایم که 70 مورد آن مربوط به ایران است.
 
 وی یادآور شد: پیش از این یک کارگروه در وضعیت موجود انجام دادیم و همایش "حکمت متعالیه" را به عنوان مقدمه ای برای این کار برگزار کردیم تا از حیث بنیه فلسفی مشکلی نداشته باشیم نتایج بحث های آن همایش امسال منتشر خواهد شد.
 
 رییس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی در پایان افزود: در مورد سرفصل ها ما آمادگی را داشته ایم و اکنون نیز مشغول آماده سازی سرفصل های دروس فقه سیاسی برای دانشگاه باقرالعلوم(ع) هستیم و آمادگی داریم که هم سرفصل ها و هم دوره های آموزشی دکتری علوم سیاسی را داشته باشیم.

©2023 . All Rights Reserved